Tento program přináší

Youtubeři, to jsou kamarádi i nejvlivnější Češi na internetu. Oslovují také ty, na které reklama nepůsobí

Nedávno zveřejnil časopis Forbes žebříček 77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích. V první desítce vedou mileniáni a především pak youtubeři. Jejich popularitu by jim mohl závidět kdejaký marketér, politik nebo celebrita. Vysvětlení jejich úspěchů je přitom poměrně jednoduché.

„Publikum má youtubery rádo, nevnímá je jako cizí lidi, ale spíš jako kamarády,“ tvrdí Tomáš Gavlas, obchodní zástupce youtuberů. Diváci podle jeho slov youtuberům věří a spoléhají se na doporučení prostřednictvím videí. Ta se vyznačují autenticitou. Video natočené v obýváku působí civilně a nemusí ani splňovat náročné požadavky pro zábavu třicátníků – mezi diváckou komunitou jsou nejčastěji děti.

Mladí Američané dávají přednost youtuberům před filmovými hvězdami

„Sleduje mě kdokoliv, kdo dostane tablet nebo telefon,“ řekla s nadsázkou nejvlivnější osobnost českého internetu Jirka Král v rozhovoru pro Českou televizi. V současné době má na YouTube něco málo přes 719 tisíc odběratelů.

Digitální obsah mladé uspokojuje. To alespoň tvrdí 62 % Američanů ve věku od 13 do 24 let. Přitom, jak uvádí studie Defy Media, jen 40 % uvedlo totéž pro televizní vysílání. 73 % mladých se podle jiné studie cítí blíž youtuberům, zatímco k televizním a filmovým hvězdám má blíž 45 % dotazovaných.

Koníček jí začal vydělávat víc

Nikola Čechová, která je známá jako Shopaholic Nicol, se natáčením videí živí – měla sice zaměstnání, ale koníček jí začal vydělávat víc. „Ve videích dělám reklamu jen na věci, které jsem měla ráda i předtím. Je to velký boom a všichni chtějí spolupracovat s youtubery,“ přiblížila svůj pohled na spolupráce s firmami.

Youtuberům se podařilo najít díru na trhu – jsou schopni ovlivnit členy generace, na kterou reklama neúčinkuje. Mnozí mladí považují reklamu za falešnou a nezajímavou, ale youtuberům a blogerům důvěřují.

I youtuber Hoggy, vlastním jménem Petr Lexa, bývá někdy překvapený důvěrou diváků. „Youtubeři si navíc často neuvědomují svůj vliv na děti. Jsou třeba youtubeři, kteří mluví sprostě a nabádají děti k věcem, které by dělat neměly,“ upozornil na Radiožurnálu.

Dokážou diváci odhalit reklamu?

Firmy v Česku to však podle názoru studentky FAMU a produkční Juliány Silvie Slivoňové pořád ještě neumějí, byť se poslední dobou snaží víc než kdy dřív a uvědomují si vliv youtuberů. Výjimkou jsou podle ní kosmetické a oděvní společnosti.

„Některé youtuberky přímo řeknou, že jim byla nabídnuta spolupráce, kterou přijaly,“ vysvětlila na Radiu Wave. Nedokáže však například odhadnout, nakolik jsou dětští diváci schopni odhalit reklamu. Spolupráci youtuberů s firmami však vnímá lépe než například televizní reklamy na hračky vysílané před pohádkou.