Tento program přináší

Marketing si na mileniálech láme zuby. Za co, jak a proč utrácí generace Y?

Na světových trzích se strhl boj o mileniály. Jejich kupní síla roste, a tak firmy zjišťují, za co jsou lidé přelomu tisíciletí ochotni utrácet. Marketingoví odborníci si na nich ovšem zatím hlavně lámou zuby. Generace Y se totiž na trhu chová zcela jinak než generace předchozí.

Panuje o ní také mnoho mýtů, o něž se rozbila řada reklamních kampaní. Magazín Forbes nedávno na základě průzkumu provedeného mezi mileniály sestavil jakési desatero jejich chování coby spotřebitelů.

Na současnou mladou generaci podle něj vůbec neúčinkuje reklama, kterou považují za zcela falešnou a nezajímavou. Zatímco starší generace sbíraly před nákupem informace v tradičních médiích, příslušníci generace Y studují recenze na blozích a sociálních sítích. Dozvědí se tam především názory svých vrstevníků a těm právě věří nejvíce.

Stejně tak jako informační obsah je pro ně důležitá i autenticita zdroje. Obzvlášť oceňují kontakt s výrobcem na sociální síti. Z průzkumu také vyplynulo, že nechtějí zůstávat pouze v roli pasivních konzumentů, ale velké procento z nich projevuje zájem podílet se na vývoji nových produktů. Stejně tak je pro ně důležité, aby společnost, jejíž výrobky kupují, negenerovala pouze vlastní zisk, ale něco ze svých přebytků investovala například do podpory konkrétního regionu

„Náš průzkum ukázal, že mileniálové jsou vzdělaní, profesně zaměření, politicky progresivní a navzdory oblíbenému mýtu i silně věrní určité značce, pokud je spojena s kvalitními výrobky,“ říká spoluzakladatel serveru Elite Daily, pro nějž byl výzkum prováděn.

Mladí Češi utrácejí hlavně za jídlo, zábavu a oblečení

Průzkum zaměřený čistě na to, kolik a za co jsou ochotni dnešní mladí utratit, nedávno zveřejnila na základě dat z platebních karet lidí ve věku 15 až 26 let i devátá největší banka na českém trhu UniCredit Bank. Nejspíš nepřekvapí, že pětinu jejich útrat hrazených platební kartou tvoří zábava.

„V našich datech vidíme časté platby za mobilní aplikace a in-game nákupy, ale i v kamenných prodejnách s počítačovými hrami. Když už vyrazí ven, tak do kina, na nákupy oblečení nebo s kamarády do fastfoodů,“ přibližuje tiskový mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Zdaleka nejvíc peněz však mladí Češi utratí za jídlo, v průměru až čtvrtinu svého měsíčního rozpočtu. Třetí nejčastější položkou vedle jídla a zábavy je oblečení. Za to jsou Češi narození po roce 1990 ochotni utratit v jednom obchodě v průměru až 800 Kč. Celkově se jejich průměrné měsíční výdaje pohybují kolem 5200 Kč.

Finanční negramotnost

Na druhou stranu vyšší věková skupina generace Y se přehoupla přes třicítku a její ekonomické perspektivy už mají širší horizont. Auto, dům, hypotéka… S vyššími příjmy rostou i možnosti utrácet. Pronájem v dnešní době nevidí jako dlouhodobě udržitelný většina mladých Čechů, a tak přicházejí na řadu půjčky. Některé logicky a opodstatněně.

Průzkum společnosti KRUK ovšem ukázal, že zadlužení se dnes týká i teenagerů. Mladí lidé do 24 let dluží průměrně necelých devět tisíc korun. Půjčují si především na elektroniku – chytré telefony, notebooky a tablety mají všichni, často bez ohledu na svůj sociální status. Do dluhové pasti však někdy vede cesta i skrze nezaplacené jízdné, penále za pozdní splátku nebo neuhrazený poplatek.

O tom, že problém zadluženosti je v případě mladých Čechů potřeba vnímat velmi pozorně, svědčí i výsledky šetření České bankovní asociace. Mladí lidé ve věku do 29 let v něm totiž dopadli nejhůře, pokud jde o finanční gramotnost. Nejohroženější jsou mladí, kteří mají nižší vzdělání, jsou vyučení nebo s ukončenou základní školou.

Tři čtvrtiny lidí jsou podle průzkumu přesvědčeni, že potřebné vzdělání v této oblasti má poskytnout škola. Česká bankovní asociace ale považuje za nejdůležitější, aby se člověk finanční gramotnosti učil už doma. Škola by měla znalosti jen doplnit a případně rozšířit.