Tento program přináší

Nejoblíbenějším českým sportem je televize a internet. Generace Y ale pohyb nezavrhla

Skončilo olympijské sportovní šílenství. Hodiny strávené u televizních přenosů zmizely v nenávratnu, ale většina Čechů nelituje: Máme bronzy, Dostálovo a nakonec i Kulhavého stříbro a hlavně Krpálkovo zlato! Národní hrdost a pocit sounáležitosti neumí v moderní společnosti probudit nic tak jako sport. Být fit je navíc trendy. Jaká je ale realita? Kolik svého volného času tráví dnešní mladí Češi sportem?

Češi tráví svůj volný čas především sledováním televize. Potvrdil to i nedávný průzkum v rámci projektu Proměny české společnosti, na němž spolupracují sociologové z Akademie věd ČR a Masarykovy univerzity. Z výzkumu vyplynulo, že průměrný Čech má denně asi šest a půl hodiny volného času, z toho asi třetinu času věnuje sledování televize.

Mezi mladými do 25 let věku sice sleduje pravidelně televizi jen asi každý třetí, zato dva ze tří lidí z této věkové skupiny denně tráví čas u internetu, na sociálních sítích nebo hraním her. Lidé do 35 let tráví sledováním televize asi 20 % svého volného času, stejnou dobu věnují i pobývání s rodinou a přáteli. Sportu, cvičení a pobytu venku věnujeme denně v průměru půl hodiny, uvádí studie.

Podle průzkumu o zdraví obyvatelstva EHIS 2014 iniciovaného Evropskou unií se pravidelně alespoň jednou týdně věnuje nějaké lehčí sportovní aktivitě asi 57 % mladých Čechů ve věku 15 až 24 let. Ovšem o deset let starší věková skupina už má podíl sportujících jen asi 41 %. Náročnější a častější fyzickou zátěž podstupuje asi 32 % respondentů z věkové skupiny 15 až 24 a 22 % respondentů z věkové skupiny 25 až 34 let.

Sport jako trend i životní styl

Přestože nejde o nijak ohromující čísla, zdá se, že generace Y se sportu věnuje. Hrát do nějakého sportovního oddílu volejbal nebo basketbal ovšem mnoho z nich nechodí. Mnohem častěji je potkáte v posilovně, na kole, na tenise nebo golfu. Anebo od nich uslyšíte slova jako slackline, frisbee, nordic walking, jumping, squash, kiting, climbing, freeskiing, paddleboard, ferraty…

Nové milénium s sebou zkrátka přineslo i nové sportovní trendy. Sport totiž příslušníci generace Y nedělají jen kvůli zdraví, ale také kvůli společenské image a životnímu stylu. Jde o výkon, jde o zážitek, jde o společenský kredit. Největší sportovní trend současnosti však paradoxně nepředstavuje žádná sportovní novinka s exoticky znějícím názvem ani adrenalinovými zážitky napěchované dobrodružství.

Běhám, tedy jsem

Renesanci v posledních letech zaznamenala paradoxně asi nejstarší sportovní aktivita – běhání. Dá se provozovat kdekoli a kdykoli, což oceňují zejména lidé žijící ve velkých městech. Samozřejmostí je špičkové běžecké vybavení – žádné sešlapané tenisky a staré tričko, ale profesionální běžecké boty a funkční oblečení.

Nezbytností je také chytrý telefon s aplikací měřící tepovou frekvenci, spálené kalorie, uběhnuté kilometry nebo zdolané převýšení. A nakonec ještě nezapomenout sdílet své běžecké výkony na sociální síti, případně si pořídit selfie v cíli městského maratonu. Běhání zkrátka patří k dobré image každého správného mileniála.