Tento program přináší

Informace jsou všude a téměř zdarma. A tak je neověřujeme

Mladí Češi s důvěrou neplýtvají. Zvlášť na velké instituce jako armáda, církve nebo média, napovídají dosavadní výsledky dotazníku Generation What? Média, jak ukázaly výsledky dubnového průzkumu CVVM, si skutečně u Čechů nevedou nejlépe.

Důvěra nad nedůvěrou převážila u hodnocení rádií, kterým důvěřuje 50 % oproti 44 % nedůvěřujícím, televizi nebo tisku nedůvěřuje podle zmíněného průzkumu více než 50 % lidí.

Pro mladé je nejvýznamnějším zdrojem informací internet, kde hledají i zpravodajství, ukázal jiný výzkum v roce 2014. Tehdy pro lidi ve věku 15 až 17 let nehrála tištěná média důležitou roli.

V současné době jsou informace k dispozici všude – na mobilu, tabletu, počítači nebo ve čtečce. Stačí se připojit. Podle Josefa Šlerky z Karlovy univerzity jsou proto mladí zvyklí vnímat informace jinak a editory zprávy se stávají jejich kamarádi na sociálních sítích.

Běžný uživatel internetu je gramotný a umí používat Google

Žijeme v informačním prostoru. A protože jsme informacemi zahlceni, jejich cena je nízká. Jenže třeba do ověřování informací z internetu musíme investovat čas, což se řadě lidí nechce. To potvrzuje výsledek analýzy think tanku Evropské hodnoty. Podle ní věří dezinformačním webům 25 % Čechů.

„Běžný konzument internetu v Česku je gramotný a umí používat Google. Jiná věc je, že tomu není ochoten věnovat čas,“ vysvětlil Josef Šlerka na Radiožurnálu v rozhovoru s moderátorkou Karolínou Koubovou.